Strona 1 z 2 12 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 10 z 12

Wątek: Problem z wydrukiem zdjęć. Profile ICC i kalibracja monitora .

  1. #1
    Dopiero zaczyna Awatar artek80
    Dołączył
    Jul 2006
    Miasto
    Łódź
    Posty
    21

    Domyślnie Problem z wydrukiem zdjęć. Profile ICC i kalibracja monitora .

    Witam,
    Jestem na forum już od bardzo bardzo dawna. Czytam, uczę się i do wszystkiego staram się dochodzić bez zadawania zbędnych pytań.
    Odnośnie mojego problemu przeczytałem już z 30 wątków ale nadal nie rozumiem problemu i możliwości jego pokonania.

    Po raz kolejny oddałem zdjęcia do druku ( LAB w fotojoker - wysłane przez net ) i niestety zostałem znów nie miło zaskoczony Zdjęcia wyszły ciemniejsze niż na monitorze, ale największym problemem jest ich barwa. Zdjęcia mają jakby przesycony kolor pomarańczowy i czerwony. Do tego stopnia , że twarze są pomarańczowe. Kontrast jest także jakby mocniejszy. Oczywiście zaznaczyłem aby zdjęcia były bez korekty.

    Po otrzymaniu zdjęć postanowiłem wybrać się osobiście tym razem do Kodak Express i wywołać 10 najgorszych zdjęć z poprzedniej sesji. I tutaj prawie to samo. Zdjęcia pomarańczowe. Dopiero kolejna próba po korekcji ( Pan dopuścił mnie do swojego komputera i razem pozmienialiśmy ustawienia ) przyniosła prawie odpowiedni wydruk ( troszkę w tym przypadku nasycenie barw było zbyt małe a gamma zbyt duża ).


    I teraz dochodzimy do sedna sprawy. Czy ma ktoś może namiar na profill ICC labu Fotojokera. Dodatkowo jak prawidłowo skalibrować monitor i czym obrabiać zdjęcia aby mieć podgląd jak zdjęcie będzie wyglądało po druku ( użycie profilu ICC fotolabu )
    Wiem , że temat wałkowany był już na wielu forach ale prosiłbym o sensowne i w miarę proste wytłumaczenie na czym polega problem i jak z niego wybrnąć.
    Z góry dziękuję i pozdrawiam
    Artur

  2. #2
    Bywalec
    Dołączył
    Dec 2008
    Miasto
    Poznań
    Posty
    209

    Domyślnie

    ostatnio drukowalem spora partie zdjec w wiekszym formacie. po rozmowie z panem w labie, powiedzial, zeby profilami ICC bardzo sie nie przejmowac, bo maszyna jako tako z tego wybrnie. bardziej zalezy to (przynajmniej tak mnie zapewniano) od papieru i przestrzeni barwowej. zrobilem wszystko w cmyku i wyszlo w 95% jak na monitorze (wryduk byl troche bardziej nasycony). monitor mam 'kalibrowany' w prosty sposob ze strony internetowej

  3. #3
    Pełne uzależnienie Awatar _igi
    Dołączył
    Feb 2008
    Miasto
    Warszawa
    Posty
    2 035

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Rosicky Zobacz posta
    ostatnio drukowalem spora partie zdjec w wiekszym formacie. po rozmowie z panem w labie, powiedzial, zeby profilami ICC bardzo sie nie przejmowac, bo maszyna jako tako z tego wybrnie. bardziej zalezy to (przynajmniej tak mnie zapewniano) od papieru i przestrzeni barwowej. zrobilem wszystko w cmyku i wyszlo w 95% jak na monitorze (wryduk byl troche bardziej nasycony). monitor mam 'kalibrowany' w prosty sposob ze strony internetowej
    Tak jest zazwyczaj, i w sumie to już nie wiem, komu mam wierzyć. Z moich znajomych generalnie nikt nie ma skalibrowanego ekranu, niezależnie czy zajmuje się profesjonalną grafiką, fotografią czy amatorką. Ja mam jako-tako skalibrowany, fatalny ekran iMac'a 21"i o dziwo nie mam problemów z barwami na wydrukach.

    Jedyny problem jest jeśli w Illustratorze robiąc w CMYK-u wrzucę fotę w RGB. No ale to nie zależy od ekranu.

    Oczywiście, nie mówię tym samym, że kalibracja jest bezcelowa, z tym że, żeby to miało sens, trzeba mieć stałe i niezmienne oświetlenie pomieszczenia z komputerem i taką samą temperaturę barwową oświetlenia podczas oglądania wydruków. W końcu oglądając jedną odbitkę w słoneczny dzień, w pochmurny dzień, w pomieszczeniu oświetlonym żarówkami, świetlówkami, czy nie daj bóg, w miksie wszystkiego co popadnie otrzymamy zupełnie różne w odbiorze odbitki.

    Trzeba się zastanowić, czy idealna zgodność kolorów jest nam naprawdę podrzebna. W moim przypadku w większości sprawdzają się normy drukarskie i założenie, żeby obrabiając zdjęcia nie robić tego całościowo, tylko za każdym razem skórę obrabiać osobno.

    PS. I jeszcze jedno, staram się zawsze trzymać jednej drukarni i w miarę możliwości robić przeddruki.
    5D4, 1D4, 1Ds3 + TS-E 17L, TS-E 24mk2L, 24L, 35L, 50L, 135L, 24-105L, 100-400L, + 6x manfrotto

  4. #4
    zło konieczne Awatar Vitez
    Dołączył
    Jan 2004
    Miasto
    Warszawa
    Posty
    19 804

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez _igi Zobacz posta
    Tak jest zazwyczaj, i w sumie to już nie wiem, komu mam wierzyć. Z moich znajomych generalnie nikt nie ma skalibrowanego ekranu, niezależnie czy zajmuje się profesjonalną grafiką, fotografią czy amatorką.
    A z moich znajomych mających jako takie pojęcia o fotografii (ponad "hurtowy wydruk zdjęć z wakacji 10x15") spora większość się kalibruje. Tak więc co to za argument? Na sens kalibracji czy na jakość dobieranych znajomych?

  5. #5
    Bywalec
    Dołączył
    Feb 2010
    Miasto
    Katowice
    Wiek
    51
    Posty
    154

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Rosicky Zobacz posta
    po rozmowie z panem w labie, powiedzial, zeby profilami ICC bardzo sie nie przejmowac, bo maszyna jako tako z tego wybrnie. bardziej zalezy to (przynajmniej tak mnie zapewniano) od papieru i przestrzeni barwowej.
    Uhmmm????

    1) Lab powinien dostarczać osobny profil pod każdy papier jakiego używa.

    2) Argumenty "laboludka" (zakładając, że go w miarę dosłownie przytoczyłeś), że to zależy od przestrzeni barwnej, to już całkiem nie kumam. Profile ICC są osadzone względem przestrzeni referencyjnej CIE XYZ bądź jej przestrzeni pochodnych (CIE xyY, CIE L*a*b*, CIE L*u*v*). Taki profil opisuje gammut danego urządzenia (a więc coś zależne od konkretnego sprzętu, papieru, farby, filtrów, fosforów,...) względem przestrzeni niezależnej, referencyjnej.

  6. #6
    Pełne uzależnienie Awatar _igi
    Dołączył
    Feb 2008
    Miasto
    Warszawa
    Posty
    2 035

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Vitez Zobacz posta
    A z moich znajomych mających jako takie pojęcia o fotografii (ponad "hurtowy wydruk zdjęć z wakacji 10x15") spora większość się kalibruje. Tak więc co to za argument? Na sens kalibracji czy na jakość dobieranych znajomych?
    Przyznam, nigdy nie patrzyłem na znajomych pod kątem ich "jakości", bo moim zdaniem to trąci lekką patologią. Wolałbym również uniknąć gadek typu "a twoi są gorsi niż moi", czy w drugą stronę.

    Wcześniej sam się dosyć mocno interesowałem tym tematem, ale pytając się osób, które sam darzę autorytetem dostawałem odpowiedź, że idealna kalibracja nie jest najważniejsza, a już na pewno nie tak ważna jak przygotowanie plików pod konkretne profile barwne i doświadczenie w pracy z jedną drukarnią. Oczywiście nie ma nic złego w idealnie skalibrowanych monitorach, ale trzeba sobie zadać pytanie, czy to jest najważniejsze w fotografii? Nie mam znajomych robiących zdjęcia dzieł sztuki, gdzie niewątpliwie takie kalibracje byłyby przydatne, raczej obchodzi mnie to, żeby skóra wyszła dobrze i to wszystko.

    I nie popadajmy tutaj w skrajności, nie mówię o przypadkach, kiedy na monitorze widać pomarańcz, na wydruku jedzie jakimś różem, czy tym podobnym szajsem. Mówię o normalnych monitorkach.
    5D4, 1D4, 1Ds3 + TS-E 17L, TS-E 24mk2L, 24L, 35L, 50L, 135L, 24-105L, 100-400L, + 6x manfrotto

  7. #7
    Początki nałogu
    Dołączył
    Feb 2008
    Posty
    404

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez _igi Zobacz posta
    przygotowanie plików pod konkretne profile barwne
    mógłbyś to rozwinąć, bo w tej formie zalatuje wodolejstwem ?
    doświadczenie w pracy z jedną drukarnią
    A to co zupełnie co innego , po naszemu to oddawanie prac drukarzowi doświadczonemu w pracy w tej drukarni- brzmi podobnie, sens jednak jest ciut inny. Z krzaczorów zdjęcia wyciągają za nas wynajęci fachowcy. Hurtem bo krzaczory powtarzają się na każdym zdjęciu.
    Oczywiście nie ma nic złego w idealnie skalibrowanych monitorach, ale trzeba sobie zadać pytanie, czy to jest najważniejsze w fotografii? Nie mam znajomych robiących zdjęcia dzieł sztuki, gdzie niewątpliwie takie kalibracje byłyby przydatne, raczej obchodzi mnie to, żeby skóra wyszła dobrze i to wszystko.

    I nie popadajmy tutaj w skrajności, nie mówię o przypadkach, kiedy na monitorze widać pomarańcz, na wydruku jedzie jakimś różem, czy tym podobnym szajsem. Mówię o normalnych monitorkach.
    Trudno się nie zgodzić, tym bardziej że pretensje estetyczne zgłaszają głównie osobniki obdarzone skórą , pozostałym motywom powiewa w jakim są kolorze...Moim zdaniem samo życie reguluje chęci do kalibracji, wołasz z rawów- to prędko kalibrujesz monitor. W przypadku coraz doskonalszych automatów AWB itp. i braku wielkiej ingerencji w kolorystykę podczas obróbki JPG-i s po prostu całkiem przyzwoite i dają podobnie przyzwoite wydruki- może wtedy da radę bez kalibracji. Ale...czy widziałeś swoje zdjęcia na tych "normalnych" monitorkach u znajomych ? Bo jak ja zobaczyłem swoje to krew mnie zalała, w pewnym sensie szkoda było mojej obróbki. ONI i tak nie nie zobaczą ładnego zdjęcia dopóki nie posadzę ich przed znośnym monitorem albo nie dam w łapę odbitki

  8. #8
    Bywalec
    Dołączył
    Dec 2008
    Miasto
    Poznań
    Posty
    209

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez pkoprowski Zobacz posta
    Uhmmm????

    1) Lab powinien dostarczać osobny profil pod każdy papier jakiego używa.
    owszem, dostarcza na stronie do wszystkich urzadzen na ktorych pracuja.

  9. #9
    Pełne uzależnienie Awatar _igi
    Dołączył
    Feb 2008
    Miasto
    Warszawa
    Posty
    2 035

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez tantal Zobacz posta
    mógłbyś to rozwinąć, bo w tej formie zalatuje wodolejstwem ?
    Jasne, sprawa jest dosyć prosta, robiąc zdjęcie stricte pod druk robię je od samego początku w CMYK-u, jeśli to nie jest istotnę, robię w RGB.

    Co do skóry, jeśli chcę się pobawić z obróbką, to robię osobną warstwę na zaawansowane zmiany, nakładam maskę i obrabiam samą skórę tak, żeby również nie zmieniać nasycenia czy barwy elementów (np. soft lightem). W 90% wystarcza poprawne zmierzenie balansu bieli, w 10 pozostałych, gdzie mamy miks kolorystyczny z różnych źródeł światła warto uruchomić "aparat korygujący" i robić przeddruki.

    Tyle, że w większości przypadków korzystania ze sztucznego oświetlenia zdjęcia nawet nie powinny idealnie odzwierciedlać barw, bo nawet w rzeczywistości inaczej postrzegamy kolory w świetle żarowym, jarzeniowym, halogenowym, czy jakże cudownym oświetleniem typu światło dzienne w tle, żarowe jako główne i jako taka "miła" kontra, zielone światło jarzeniówek.

    Zabawa w dokładne kalibrowanie wszystkiego ma sens dopiero wtedy, kiedy mamy również kontrolę nad warunkami, w których dane zdjęcie jest pokazywane. Jeśli nie mamy, to pozostaje nam zobaczyć "analogowo" jak wydruk wygląda w danym świetle i albo wprowadzić korekty, albo dodać instrukcję obsługi

    Być może moje podejście jest złe, jednak chyba od tego jest forum, żeby wymieniać się opiniami, ja mówię o tym jak pracuję sam, i moi znajomi.
    5D4, 1D4, 1Ds3 + TS-E 17L, TS-E 24mk2L, 24L, 35L, 50L, 135L, 24-105L, 100-400L, + 6x manfrotto

  10. #10
    Początki nałogu
    Dołączył
    May 2009
    Miasto
    Krakówek
    Posty
    352

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez artek80 Zobacz posta
    Witam,
    Jestem na forum już od bardzo bardzo dawna. Czytam, uczę się i do wszystkiego staram się dochodzić bez zadawania zbędnych pytań.
    Odnośnie mojego problemu przeczytałem już z 30 wątków ale nadal nie rozumiem problemu i możliwości jego pokonania.
    (...)
    I teraz dochodzimy do sedna sprawy. Czy ma ktoś może namiar na profill ICC labu Fotojokera. Dodatkowo jak prawidłowo skalibrować monitor i czym obrabiać zdjęcia aby mieć podgląd jak zdjęcie będzie wyglądało po druku ( użycie profilu ICC fotolabu )
    Wiem , że temat wałkowany był już na wielu forach ale prosiłbym o sensowne i w miarę proste wytłumaczenie na czym polega problem i jak z niego wybrnąć.
    Twoj problem mozna przetlumaczyc tak: czy ktos wie, jaki jest sklad benzyny na ktorejs stacji, bez sprawdzenia najpierw, czy Twoj samochod w ogole na benzynie dobrze pracuje

    Nie masz skalibrowanego monitora, a sadzac po tym, ze w dwoch roznych labach zdjecia bez korekcji wyszly podobnie, to wiekszym problemem jest TWOJ monitor, niz profil barwny labu ))

Strona 1 z 2 12 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •