Strona 1 z 2 12 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 10 z 13

Wątek: Kalibracja/profilowanie urządzeń drukujących

  1. #1
    Bywalec Awatar mancat
    Dołączył
    Sep 2006
    Miasto
    Śląsk
    Posty
    153

    Domyślnie Kalibracja/profilowanie urządzeń drukujących

    Witam!

    Pozwalam sobie powtórzyć wątek jaki założyłem na myapple.pl, dotyczący kalibracji drukarek...

    Problem, mianowicie mam taki. W pracy mamy ploter HP designjet 800 (atramentowy). Kłopot tkwi z brakiem choćby przybliżonej zgodności kolorów z tym co widzę na monitorze a tym co wychodzi z drukarki. Szukając rozwiązania problemu natknąłem się na zestaw do profilowania monitorów i drukarek Colour Confidence Profiler. Spotkałem się jednak z opinią, że taka kalibracja może nie dać zadowalających rezultatów.

    1. Czy spotkaliście się z takim urządzeniem?
    2. Jak korzystać z profilu, podpiąć go w Photoshopie?
    3. Należy kalibrować dla każdego rodzaju papieru/podłoża?
    4. Czym się różnią urządzenia drukujące RGB i CMYK? Mamy w pracy również laserową minoltę bizhub, która poniekąd jest RBG, a tonery ma CMYK... o co chodzi z tym podziałem?

    Porszę o pomoc.

    Marek

  2. #2
    Zasłużeni Awatar czornyj
    Dołączył
    Jan 2006
    Miasto
    Kraków
    Wiek
    49
    Posty
    2 626

    Domyślnie

    1. Sprzęt w zestawie to i1pro rev D - bardzo fajny spektrofotometr, co do samego oprogramowania, to niestety nie miałem styczności.
    2. Z profilu korzystać można na wiele sposobów, albo konwertując same zdjęcia, albo wykorzystując podczas druku opcję "Photoshop Manages Colors".
    3. Tak
    4. RGB i CMYK to sposoby sterowania urządzeniami. Zasadniczo wszystkie drukarki drukują różnymi wariantami CMYK-a, ale nie wszystkie dają się sterować koordynatami CMYK-owymi. Wiele drukarek drukuje nawet i 12-oma kolorantami, a steruje się nimi za pomocą koordynatów RGB.

    I na koniec mała przestroga - zarządzanie barwą to niestety dość złożone zagadnienie, kalibracja i profilowanie wymaga pewnej wiedzy i świadomości tego co się robi, z tego tytułu sam zakup urządzenia nie zawsze przekłada się na poprawę sytuacji.

  3. #3
    Bywalec Awatar mancat
    Dołączył
    Sep 2006
    Miasto
    Śląsk
    Posty
    153

    Domyślnie

    Dzięki za wyjaśnienia!

    Z tego co wiem oprogramowanie w tym zestawie działa automatycznie (co niekoniecznie znaczy dobrze), czyli po prostu wprowadza korekty do profilu względem tego co zmierzył.

    Ad.2. Konwertując, czyli Edycja >>> Konwertuj do profilu... (dla CS3)? A jak to wygląda w programach Illustrator i InDesign, tam zarządzanie kolorem wygląda podobnie jak w PSie, ale często w Illustratorze pracuje na CMYKu, np. nad projektami które idą do druku offsetowego, do tego dochodzą Pantone'y, które określane sa tylko w CMYKu, czy to nie komplikuje sprawy?

    Zdaję sobie sprawę, że to szeroki temat, jedynym kalibratorem jaki miałem w reku to Spyder2PRo, którym kalibruję monitor w domu. Co do druku to mam tylko cześciową wiedzę teoretyczną... Będzie musiała wystarczyć. Jeśli kupimy zestaw do profilowania to będe musiał się dużo nauczyć, ale problem trzeba rozwiązać...

    I jeszcze jedno pytanie: czym rózni się kalibracja od linearyzacji, to chyba nie są zbieżne pojęcia?

  4. #4
    Pełne uzależnienie Awatar Tomasz1972
    Dołączył
    Mar 2005
    Miasto
    Ząbkowice Śląskie
    Wiek
    52
    Posty
    3 042

    Domyślnie

    Korzystam z w/w zestawu i efekty są rewelacyjne. Oczywiście potrzeba trochę wprawy i wiedzy z zakresu profilowania i korzystania z profili. Obsługa urządzenia jest bezproblemowa i prawie automatyczna.

  5. #5
    Bywalec Awatar mancat
    Dołączył
    Sep 2006
    Miasto
    Śląsk
    Posty
    153

    Domyślnie

    A jakie urządzenia profilujesz? Atramentowe czy laserowe? Jakiej konkretnie wiedzy i wprawy do tego potrzeba, co masz na mysli?

    Mógłbyś rozwinąć temat korzystania z profili lub podać jakieś źródło wiedzy?

  6. #6
    Pełne uzależnienie Awatar Tomasz1972
    Dołączył
    Mar 2005
    Miasto
    Ząbkowice Śląskie
    Wiek
    52
    Posty
    3 042

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez mancat Zobacz posta
    A jakie urządzenia profilujesz? Atramentowe czy laserowe? Jakiej konkretnie wiedzy i wprawy do tego potrzeba, co masz na mysli?

    Mógłbyś rozwinąć temat korzystania z profili lub podać jakieś źródło wiedzy?
    Profiluję LABa RGB, drukarki atramentowe i termosublimacyjne ( czyli wszystko RGB ).
    Wprawy potrzeba przy dokonywaniu pomiaru wydruku. Trzeba z odpowiednią prędkością przesuwać spektrofotometr.

    Polecam ksiażkę : http://helion.pl/ksiazki/zabarw.htm

  7. #7
    Bywalec Awatar mancat
    Dołączył
    Sep 2006
    Miasto
    Śląsk
    Posty
    153

    Domyślnie

    Koordynację ruchów mam więc nie powinno być problemów :-).

    Myslałem o tej książce, ale... nakład wyczerpany.

  8. #8
    Zasłużeni Awatar czornyj
    Dołączył
    Jan 2006
    Miasto
    Kraków
    Wiek
    49
    Posty
    2 626

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez mancat Zobacz posta
    Dzięki za wyjaśnienia!

    Z tego co wiem w tym zestawie działa automatycznie (co niekoniecznie znaczy dobrze), czyli po prostu wprowadza korekty do profilu względem tego co zmierzył.

    Ad.2. Konwertując, czyli Edycja >>> Konwertuj do profilu... (dla CS3)? A jak to wygląda w programach Illustrator i InDesign, tam zarządzanie kolorem wygląda podobnie jak w PSie, ale często w Illustratorze pracuje na CMYKu, np. nad projektami które idą do offsetowego, do tego dochodzą Pantone'y, które określane sa tylko w CMYKu, czy to nie komplikuje sprawy?

    Zdaję sobie sprawę, że to szeroki temat, jedynym kalibratorem jaki miałem w reku to Spyder2PRo, którym kalibruję monitor w domu. Co do druku to mam tylko cześciową wiedzę teoretyczną... Będzie musiała wystarczyć. Jeśli kupimy zestaw do profilowania to będe musiał się dużo nauczyć, ale problem trzeba rozwiązać...

    I jeszcze jedno pytanie: czym rózni się kalibracja od linearyzacji, to chyba nie są zbieżne pojęcia?
    Z CMYK-iem jest nieco inna sprawa. Drukując prace w CMYK-u należy używać opcji Photoshop Manages Colors, Let InDesign Determine Colors itd. w trybie Proof, wybierając jako Working CMYK przestrzeń CMYK, w której będziemy drukowali, oraz zapinając profil jako Printer Profile.

    Z Pantonami z uwagi na nierównomierność percepcyjną przestrzeni L*a*b sprawa jest ciężka, jedyna skuteczna metoda to często dobór wizualny.

    Linearyzacja to element kalibracji , którego w dodatku nie możemy w Twoim wypadku przeprowadzić, co stanowi pewien problem. Pewnym rozwiązaniem jest stosowanie wzorców do tworzenia profili RGB o b. dużej ilości próbek, które dokładniej scharakteryzują ew. nieliniowość drukarki, tylko trzeba mieć oprogramowanie dające możliwość stosowania takowych.

    Kolejną sprawą są możliwości samej drukarki i papier użyty do wykonywania proofów - prawdziwa proofiarka powinna kryć całego CMYK-a, którego przyjdzie jej symulować, a już wogóle byłoby cudnie, by kryła też symulowane Pantony. W przypadku tej hapki może być z tym różnie.
    Papier do proofów też powinien być specjalny (zwykle nie zawiera on wybielaczy optycznych, które przy profilowaniu wybierają jaja) i najlepiej możliwie przypominający papier nakładowy.

    W przypadku naprawdę fachowych prooferów używa jako bazy plotera o dużym gamucie oraz RIP-ów, które pozwalają sterować maszyną tak, jak urządzeniem CMYK, linearyzować ją, tworzyć profile będące kombinacją przestrzeni barwnej maszyny i symulowanego CMYK-a (profile device link), dostrajać sposób reprodukowania Pantone'ów, certyfikować proofy za pomocą kostek Fogry itd. itp. - tylko to już dość droga zabawa.

    Co do wiedzy - RWCM można czasem dostać na Allegro. Inną niezłą książką jest "Zrozumieć Color Management", tylko jest napisana nieco trudniejszym językiem. Jeśli znasz angielski, możesz też poczytać publikacje nt. CM dostępne w internecie:
    http://forum.nikon.org.pl/showthread.php?t=44567
    Ostatnio edytowane przez czornyj ; 04-08-2009 o 10:14

  9. #9
    Bywalec Awatar mancat
    Dołączył
    Sep 2006
    Miasto
    Śląsk
    Posty
    153

    Domyślnie

    W sumie w offsecie problem reprodukcji pantonów leży po stronie drukarza, bo on kładzie sobie dany panton jako osobny kolor. W cyfrowym druku jest właśnie problem.

    Jeszcze jedno pytanie... czy muszę wykonywać profilowanie drukarki dla każdej stacji roboczej, z której puszczam wydruki? Zakładam, że każdy komputer ma skalibrowany/profilowany monitor, używam tych samych ustawień wydruku, mam utworzone profile drukarki dla każdego z używanych przez nas papierów. Mogę wymieniać te profile pomiędzy komputerami?

  10. #10
    Zasłużeni Awatar czornyj
    Dołączył
    Jan 2006
    Miasto
    Kraków
    Wiek
    49
    Posty
    2 626

    Domyślnie

    Problem z reprodukcją Pantonów polega na tym, że często leżą poza gamutem drukarki i nie da się ich poprawnie zreprodukować.

    Profil drukarki jest jeden i oczywiście będzie działał niezależnie na wszystkich komputerach tak samo.

Strona 1 z 2 12 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •