Jeśli to jest Twoja pierwsza wizyta na naszym forum, pamiętaj sprawdź listę najczęściej zadawanych pytań FAQ . Zapraszamy do zarejestrowania się
Z uwagi na kłopoty wbudowanej "szukaczki" zalecamy korzystanie z narzędzia alternatywnego, wyszukiwarki google.
Istnieje kilka sposobów korzystania z narzędzia, najprostsze z nich to:
1. Rozbudowana wyszukiwarka Kolaj-a: http://maciejko.net/cbsearch/
W okienku wpisujemy szukaną frazę a w rozwijanym menu poniżej wybieramy całe forum lub też konkretne podfora.
Szukać możemy na całym forum, tylko w tytułach wątków lub też tylko w postach konkretnego użytkownika. Narzędzie umożliwia również wyłączenie z wyników wyszukiwania tematyki ślubnej.
2. Bezpośrednio przez google http://google.pl
w celu wyszukiwania informacji na CB wpisujemy: szukana_fraza site:canon-board.info - wyszukiwanie w tytułach i treści postów
lub: allintitle: szukana_fraza site:canon-board.info - wyszukiwanie wyłącznie w tytułach
Istnieje też możliwość bezpośredniego wyszukiwania googlem, ograniczonego do poszczególnych forów i działów. Aby znaleźć coś w konkretnym dziale konstruujemy zapytanie w następujący sposób: "Canon Board > nazwa_forum > nazwa_działu" "szukana_fraza" site:canon-board.info
np.: "Canon Board > Sprzet Cyfrowy > Canon dSLR" "7D" site:canon-board.info
3. Za pomocą wtyczki do przeglądarki internetowej, którą możemy pobrać w tym wątku: http://canon-board.info/showthread.php?t=22036
Chcą ograniczyć wyszukiwanie do tytułów wątków wpisujemy. allintitle: szukana_fraza
Wyszukiwanie ograniczone do tytułów wątków działa jak wyżej lecz nie wpisujemy już oczywiście "site...."
Wbudowana wyszukiwarka przyjmuje obecnie zapytania złożone z 5 lub więcej znaków i nie zawierające znaków typograficznych ("-" "/" itp.). Znajdzie więc wyniki dla zapytania "plecak", "teleobiektyw" czy "1200L" ale dla "600D","70-200/2.8", "24-70"czy "35/2" już nie.
Forum Canon-Board.info jest własnością prywatną. Decyzje Właściciela Forum są ostateczne.
Celem serwisu i forum Canon-Board.info jest wymiana doświadczeń i gromadzenie wiedzy z zakresu fotografii,zarówno techniki fotografowania jak i dot. sprzętu, w szczególności sprzętu fotograficznego marki Canon.
Zasady Forum
Wypowiedzi na Forum należy konstruować z zachowaniem ogólnie przyjętych zasad dobrego wychowania. Naruszenia nie będą tolerowane. Nie zezwala się na publikowanie materiałów (linki, zdjęcia, treści) o treści wulgarnej, sprzecznej z prawem lub mogące wywoływać spory, polemiki , działania, na tle religijnym, politycznym czy światopoglądowym.
Pisząc nową wiadomość - sprawdź czy wnosi ona coś do dyskusji oraz czy nie odbiega ona od tematu wątku. Niemile widziane jest pisanie postów w stylu "zgadzam się" i koniec lub powtarzanie argumentów.
Zanim założysz nowy temat, sprawdź w wyszukiwarce, czy nie był on już wcześniej poruszany na forum. W 90% przypadków był. Jeśli masz pytania związane z takim tematem, dopisz nowego posta do istniejącego wątku (o ile już nie ma w nim na nie odpowiedzi).(Z uwagi na ograniczenia techniczne wbudowanej wyszukiwarki Forum, alternatywnie proponujemy używać wyszukiwarki Google z komendą
"szukana_fraza site:Canon-Board.info")
Zakładając wątek nadaj mu tytuł, który dobrze podsumuje jego treść. Jeśli masz pytanie dotyczące obiektywu/aparatu, to podaj jego nazwę i zaznacz na czym problem polega. Nie jest mile widziane pisanie postów pod tytułem: "Pomocy", "Nie działa", "Co kupić?".
Należy przestrzegać tematyki na poszczególnych forach. Mam nadzieję że tematyka poszczególnych
forów jest dość jasna i proszę o jej przestrzeganie. Pisanie w nieodpowiednich miejscach powoduje dodatkową pracą dla moderatorów.
Ortografia - każdy piszący na forum powinien dokładnie sprawdzić pisownie przed wysłaniem posta. Zwracanie uwagi innym użytkownikom na ich błędy ortograficzne może odbywać się jedynie przez przesyłanie prywatnej wiadomości do użytkownika lub zaraportowanie posta do moderatorów. Należy unikać niechlujnego pisania wiadomości. Jeżeli szanujesz czas i wiedzę innych użytkowników Forum i chcesz od nich otrzymać odpowiedź, zadbaj o schludny i poprawny ortograficznie wygląd swojej wiadomości. Moderatorzy mają prawo poprawiać błędy w treści posta i przyznawać ostrzeżenia za rażące naruszenia niniejszego punktu. Dopuszczamy pisanie bez polskich liter.
Nie mile widziane jest odsyłanie do archiwum bez podania linka do odpowiedniego wątku.
Reklama na forum.
Dopuszczalne jest reklamowanie działalności fotograficznej tj. usług fotograficznych, wykonywania fotografii.
Wszystko co jest przeznaczone DLA fotografów uznawane jest za działalność komercyjna (np. warsztaty, albumy, odbitki, cały sprzęt fotograficzny).
Zasady reklamowe uregulowane są szczegółowo w odpowiedniej sekcji FAQ 'Zasady reklamy i działalności komercyjnej' które stanowią załącznik do niniejszego regulaminu.
Oferty sprzedaży/kupna sprzętu należy umieszczać jedynie w odpowiednim podforum zgodnie z zasadami Działu Giełda. Użytkownicy naruszający zasady działalności komercyjnych będą odpowiednio ostrzeżeni/ukarani, a ich wpisy usunięte.
Prezentowane zdjęcia muszą mieć rozmiar do 1280 pikseli w poziomie i do 900 pikseli w pionie.
Dostęp do forum z bramek internetowych może być niemożliwy z przyczyn technicznych - dla ograniczenia dostępu "anonimom" lubujących się w nagminnym łamaniu Regulaminu Forum. Zakładanie kolejnych użytkowników w celu ominięcia nałożonych ograniczeń na użytkownika (blokada tzw. Ban czasowy lub stały) skutkować będzie blokadą na numer IP.
Zasady porządkowe
Moderatorzy mają prawo ostrzegać w przypadku naruszenia ww. zasad lub netykiety oraz zablokować możliwość wypowiadania się na forum (czasowo lub stale) w przypadku poważnych/powtarzających się przypadków łamania regulaminu przez użytkownika. Administrator ma prawo zablokować konto użytkownika w przypadku rażącego naruszenia regulaminu. Administrator forum nie usuwa kont "na życzenie".
Posty i wątki naruszające regulamin, prawo lub dobre obyczaje będą edytowane, przenoszone lub kasowane przez moderatorów. Moderatorzy nie usuwają postów, ani nie zamykają wątków "na życzenie", tak więc proszę się dwa razy zastanowić zanim się coś napisze.
Zastrzeżenia co do decyzji i działań Moderatorów należy zgłaszać w pierwszej kolejności poprzez prywatną wiadomość do danego Moderatora. Kolejnym krokiem jest link 'Kontakt' na dole strony Serwisu do Właściciela forum ? użytkownik fomag . Moderatorzy nie mają prawa zmieniać decyzji innych moderatorów.
2014.10.12 - zmiana dot. działań komercyjnych; patrz też tutaj: http://www.canon-board.info/faq.php
2017.12.01 - zmiana pkt 9. dotycząca dopuszczalnych rozmiarów zdjęć, od teraz można 1280 x 900 pikseli.
Mam dylemat czy 19"NEC 1970 NX czy LG l1982U-BF , który waszym zdaniem?
Nie gram w gry. Jedyne ważne wskazanie to zdjęcia foto. Przeleciałem watek. Dobre opinie w nim na temat NEC-a zostały ostudzone jedną obszerną i szczegółowa negatywną opinią na benchmark-u jak również obraz jaki na nim widziałem w jednym z salonów komputerowych. Natomiast ten LG wydał mi się wartym zainteresowania.
Za dobre rady z góry dziękuję.
Janusz
Mam dylemat czy 19"NEC 1970 NX czy LG l1982U-BF , który waszym zdaniem?
Nie gram w gry. Jedyne ważne wskazanie to zdjęcia foto. Przeleciałem watek. Dobre opinie w nim na temat NEC-a zostały ostudzone jedną obszerną i szczegółowa negatywną opinią na benchmark-u jak również obraz jaki na nim widziałem w jednym z salonów komputerowych. Natomiast ten LG wydał mi się wartym zainteresowania.
Za dobre rady z góry dziękuję.
Janusz
Mam dylemat czy 19"NEC 1970 NX czy LG l1982U-BF , który waszym zdaniem? Nie gram w gry. Jedyne ważne wskazanie to zdjęcia foto.
Zdecydowanie lepszy jest Nec 1970NX (nie mylić z 1970NXp), ale i tak nie nadaje się do fotografii. W mało wymagających zastosowaniach, typu "zdjęcia z wakacji" sprawdzi się, ale praca na nim wymaga doświadczenia, wyczucia na oko i/lub gruntownej wiedzy gdzie i jak kłamie. A przekłamuje, podobnie jak wszystkie tanie monitory, w wielu aspektach obrazu i nie ma na to rady.
No coz nie bede odnosil sie do jakosci samego wyswietlacza bo go nie mam ani nie testowalem (tom01 napewno bedzie mial dobre informacje) natomiast nie przejmowalbym sie tymi komentarzami. Architekt ktory kupil dwa takie same monitory nie oprofilowal ich w zwiazku z czym niedziwne iz mial nieznacznie rozna kolorystyke. Bez profilu monitory z tej polki raczej nie beda swiecily tak samo tak wiec ameryki nie odkryl jedynie wykazal sie niewiedza.
McKane ma rację, architekt i 1970NX lub NXp to nieporozumienie. W zastosowaniach tego typu jest kilka żelaznych cech, które monitor musi spełniać, a ww monitory nie robią tego nawet w części. Ponadto czytając opinię, mam wrażenie, że monitory nie były właściwie ustawione. Ekrany nie mogą stać w linii, bo wówczas faktycznie występują skrajnie niekorzystne kąty patrzenia. Powinny być ustawione "w kółko", równolegle do stycznych okręgu w którego centrum jest operator. Profesjonalne podstawy do stanowisk wielomonitorowych są już tak wyprofilowane fabrycznie.
PS. Parowanie monitorów, aby kolorystyka, punkty czerni itp były identyczne to ciężka sprawa. W zastosowaniach gdzie to naprawdę jest ważne, dobiera sie komponenty na etapie montażu monitora.
Obiecałem komuś badanie Della serii 2007/2407WFP. Akurat wpadł nam taki do laboratorium. Pomiary wykonałem na modelu 2007WFP, który jest analogiczny konstrukcyjnie do 2407WFP. Dla formalności potwierdzę ww, jeśli nadarzy mi sie okazja na 2407WFP i 2407WFP-HC.
Zbadałem krzywą korekcji dla zadanych parametrów: punkt bieli D65, punkt czerni minimalny. Poniżej najlepsze rezultaty jakie udało się uzyskać.
Jak widać monitor lepiej kalibruje się dla maksymalnych jasności, znacznie gorzej wypadając w miarę zmniejszania mocy podświetlenia. Oczywiście taka krzywa nie jest jedynym i miarodajnym kryterium oceny, ale można to i owo wywnioskować. Wniosek jest niepokojący, gdyż w monitorze pojawiają się spore błędy w cieniach przy standardowych warunkach pracy. Znacznie lepiej jest przy 200 cd/m^2 ale, po pierwsze nikt szanujący swoje oczy, nie będzie pracował przy tak jasnym monitorze, a po drugie maksymalna jasność panelu szybko spadnie w miarę degradacji świetlówek.
Jednakże nawet przy maksymalnej jasności nie jest dobrze. Gradient szarości jest co prawda cały, bez znaczących obcięć na skrajach, ale w regularne szaro-zielone pasy (tzw pasma Macha) o szerokości około 15 odcieni. Świadczy to o niepożądanych efektach działania modułu FRC. Jest też niestabilność temperaturowa wyświetlacza, widoczna w postaci losowych pofalowań krzywej, ale nie jest to wielki problem, gdyż przesłania go większy - rzeczone zielone pasy.
Zwraca uwagę dość wysoki punkt czerni, nawet pow 0,3 cd/m^2. Jest to ponad dwukrotnie jaśniejsza czerń, niż na konkurencyjnym cenowo Eizo S1931. Również 8-bitowy konkurencyjny Nec 20WGX2 ma znacznie lepsze wyniki. W warunkach dziennych nie ma to wielkiego znaczenia, ale nabiera wagi wieczorem. Subiektywnie, czerń na Dell 2007WFP świeci na fioletowo.
To tyle. Proszę wybaczyć brak większej ilości zdjęć i wykresów, ale to uwagi na szybko, nie test.
Miałem przez ok. rok CRT IIyama z serii Vision Master Pro 17 calowy. Na początku sprawował się nawet nieźle – kontrast wydawał się ok, geomertria też nie była najgorsza. Jednak po ok. 8 miesiącach coś w nim było nie tak – spadł kontrast. Trochę dziwiło mnie że po tak krótkim (chyba) czasie, ale bardzo się tym nie przejmowałem gdyż i tak planowałem LCD. Gdy nabyłem drogą kupna kalibrator przeprowadziłem na nim kalibracje/oprofilowanie – pkt czerni był na poziomie 0.8-0.9 cd/m2 a pkt bieli max co dało mi się uzyskać to było 85 cd/m2. Kontrast wyszedł w najlepszym przypadku na poziomie 106:1 (norma Adobe/ICC mówi że min. to 230:1). Czerń raczej szarawa (niestety nie mam wykresu krzywej).
Następny monitor, z którego do tej pory jeszcze korzystam, to tani allegrowy AOC 17 calowy LCD (w pracy). Przykład krzywej przy 120 cd/m2, czerń 0,43 cd/m2:
Monitor ten ma wiele wad: raz matryca (TN) – trzeba naprawdę precyzyjnie prosto patrzeć na monitor żeby kolory były prawidłowe. Przy ustawieniu oczu na środku monitora u góry i na dole już jest inaczej. Monitor ten ma fabrycznie ma bardzo dużą dominantę niebieskiego – czarny na tym monitorze jest wyraźnie granatowy. Przy podniesieniu odrobine pkt czerni różnica między niebieskim a pozostałym kolorami w czerni na wykresie jest na poziomie 0,45 cd/m2. Czerń po takiej kalibracji ma chrominancje pkt bieli, ale wypadkowy pkt czerni jest na poziomie 0,88 cd/m2. Kontrast przez to 136:1. I teraz wybór: albo przyzwyczajamy się do granatowej czerni i mamy kontrast 280:1, albo szarawa czerń i kontrast 136:1. Gradient szarości w cieniach przy „czerni” nominalnej jest zaburzony.
Kolejny monitor Samsung 971P.
Bardzo fajny design, brak OSD w monitorze. Wykres przy 120 cd/m2 i czerni 0,14 cd/m2 przedstawiam poniżej:
Trzeba szczerze powiedzieć, że czerń ma niezłą – 0,14 cd/m2 to niezły wynik. Ma on jednak spory problem w cieniach – bez oprofilowania/kalibracji słabo widać w cieniach. Poza tym przy czarnej planszy widać wyraźnie skąd świeca lampy (przy rogach). Gradient nie jest płynny. Jako, że na co dzień nie pracuje się na gradientach, mógłbym do tego przywyknąć (podświadomie jednak trochę by mnie to irytowało), gdyby nie jakość lamp! Po 8 miesiącach użytkowania lampy siadły: przy włączeniu monitora gdy jest zimy trzeba ok. 10 min żeby przestał „migać” i co chwile się wyłączać. Być może podlega to gwarancji (wysyłam dzisiaj do serwisu) ale słyszałem, że jakość lamp w Samsungach ma wiele do życzenia.
Monitor Samsung 970P – podobnie jak 971P. Na razie nic niepokojącego z lampami się nie dzieje, aczkolwiek użytkowany jest dopiero od 2 tygodni Profilować trzeba z racji cieni (zresztą nie tylko z tej racji ). Gradient nie jest płynny.
No i mój najnowszy nabytek EIZO S1931 (kupiłem u Tom01 po uprzednich jego ponad miesięcznych fachowych konsultacjach).
Krzywa przy kalibracji na 120 cd/m2 przy czerni na poziomie 0,1-0,12 cd/m2:
Pierwsze wrażenia to solidna obudowa, nie widać tak nachalnie lamp podświetlających – bardzo równomierne podświetlenie. Nie ma problemów w cieniach. Gradient praktycznie płynny, OSD w monitorze . Kabel analogowy w komplecie solidny – brak zakłóceń przy podłączeniu do wyjścia analogowego na karcie graficznej (zakłócenia miałem przy Samsungu – pewnie dali słaby kabel).
Zdaję sobie sprawę, że pewnie nie jest to monitor z wysokiej półki, jednak na moje potrzeby w zupełności mi wystarczy. Dodam, że gwarancja 5 lat.
Na koniec jeszcze chciałbym dopowiedzieć, że każdy monitor praktycznie wymaga kalibracji/oprofilowania. U jednego odchyłka DeltaE jest spora u innych mała, jednak ona jest Pomijając fakt, że ustawienie w OSD pkt bieli na 6500K zawsze odbiega od tej zmierzonej, to gamma również odbiega (w tańszym modelach bardziej) od zamierzonej 2.2. Gamma w monitorach może przybierać wartości od 1.8-2.6.
Swego czasu przed oprofilowaniem mojego Samsunga miałem gamme 2.4 przez co zdjęcia które dałem do skalibrowanego labu wyszły blade...
TOM01, bardzo proszę o opinię o monitorze: 23" Apple Cinema Display Flat Panel HD. Monitory Apple kupowane są razem z Mac-ami przez studia graficzne do edycji, składu tekstu oraz obróbki grafiki.
A w szczególności interesuje mnie, jak jest z kalibracją tych monitorów ?
Monitory Apple są kupowane z komputerami do zastosowań graficznych ale głównie z przyzwyczajenia. Obecne Apple Cinema Display nie ma nic wspólnego ze starszymi konstrukcjami, ich zaletami i przeznaczeniem. Ogólnie, są to przeciętne monitory, bez możliwości sprzętowej kalibracji. Wg producenta kierowane głównie do użytkowników domowych.
Nie jest to tylko moja opinia. Często spotykam się z potrzebami zgłaszanymi przez firmy, które kupiły takie monitory. Pierwszy lepszy Eizo serii L lub Nec 90 daje zdecydowanie wyższej jakości obraz, bez typowych defektów.
niestety wykres taki mały bo nie potrafie zrobic większego
wcześniej pisałem że przy tym crt nie umiałem dociągnąć odpowiednio brightness ale to nie prawda
na tym crt nie potrafiłem dociągnąć contrastu tak aby sie znalazł na zielonym polu
kuleje u mnie oświetlenie - bo mam stanowisko w sypialni i groszkowe uspokajające ściany oraz żyrandol i trzy żarówy; stąd trochę za jasno i niska temp - ale to zmienie w krótkim czasie (po zmianie powinienem mieć ~6000k i ~65-70lux)
jedyne czego nie do końca zakumałm to luminancji - podczas kalibracji osiągnąłem cel 110candeli przy około 36% brightness - w podsumowaniu wychodzi ze luminancja osiągnęł 118,5candeli
natomiast pkt czerni wydaje sie być bardzo dobry
przy kalibracji również należało ustawić kontrast - wstyd przyznać ale nie umiałem znaleźć go w osd monitora... jedyną podobną ikoną było GAIN (ikona jako okrąg w połowie zaczerniony w połowie nie)
ale GAIN to wzmocnienie - po wybraniu tej opcji mogłem ustawić GAIN dla kazdego kanału RGB osobno
fabrycznie było na 100% - i tak zostawiłem; przy kalibracji eye one display 2 wskaźnik przy ustawianiu kontrastu był idealnie na środku zielonego pola
EDIT__________________________
dodam że nie instalowałem żadnego softu z załączonej plyty cd - przeglądnąłem tylko instrukcje monitora
wszystkie nastawy robiłem z poziomu osd monitora
jedyne czego nie do końca zakumałm to luminancji - podczas kalibracji osiągnąłem cel 110candeli przy około 36% brightness - w podsumowaniu wychodzi ze luminancja osiągnęł 118,5candeli
Bo, jak widać, niewłaściwie była korygowana. Ten sposób kalibracji wymaga pogrzebania w monitorze. Do S2100 najlepiej użyć Lafota LMC03, wszystko robi się samo, profiler ma dostęp do elektroniki monitora i końcowy efekt jest lepszy. Krzywe w Mach3 są idealistyczne. Prawdziwe wyglądają troszkę gorzej. Monitor, jak większość na S-PVA odrobinę "ociepla", ale nie jest to problemem. Płynność gradientów i przebarwienia są natomiast na bardzo dobrym poziomie. Ogólnie, jest to monitor z pogranicza amatorskich i profi.
przy kalibracji również należało ustawić kontrast - wstyd przyznać ale nie umiałem znaleźć go w osd monitora.
Regulatora kontrastu nie ma w LCD. W monitorach w których pozornie jest, nie jest właściwym regulatorem kontrastu, tylko "obcinaczem" matrycy, który i tak trzeba nastawiać na 100%. Inaczej zaburza charakterystykę jasności i pogarsza czas reakcji.
@pst
Dlaczego ustawiłeś w EIZO temperaturę na native?
Ja spytam o coś co pewnie wyda się banalne
Jak należy ustawić prawidłowo monitor na stanowisku pracy i w na jakiej wysokości względem monitora powinny znaleźć się oczy? Ustawienie monitora oczywiście dotyczy jego "spozycjonowania" tj. czy ekran powiniem być prostopadły do podłoża/biurka czy też nie?
Naszkicowałem dwa warianty:
Logiczne wydaje się ustawienie "oka" w połowie wysokości monitora przy 90 stopniowym ustawieniu go względem podłoża ("drogi" wzroku do górnej i dolnej krawędzi powinny chyba być jednakowe).
Ustawienie monitora jest rzeczą w dużym stopniu uznaniową, ale charakterystyki kątowe większości wyświetlaczy mają spora tolerancje w górę a małą w dół. Należy z tego wnioskować, że oko powinno być na prostopadłej przecinającej ekran w około 2/3 wysokości. Łatwo taką zależność zaobserwować na monitorach z TN. Kąty są tak małe, że często trzeba ustawiać wzrok na wysokości górnej ramki.
Komentarz